31 ژانویه 2023 - بر اساس یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز که در چهارم ژانویه در BMJ Open منتشر شد، احتمال ابتلا به شانه ی منجمد در افراد مبتلا به دیابت، بیشتر است.

دکتر برت پل دایر، و همکارانش از دانشکده پزشکی دانشگاه کیل در بریتانیا، یک مرور سیستماتیک بر مقالات منتشر شده در این زمینه انجام داده و با متاآنالیز داده ها ارزیابی نمودند که آیا دیابت نوع 1 و 2، یک عامل خطر برای شانه ی منجمد می باشد یا خیر.

شانه یخ زده یا منجمد که به آن کپسولیت چسبنده نیز گفته می شود باعث ایجاد درد و خشکی در شانه می شود، که به مرور زمان، حرکات شانه را سخت می کند.

به طور کلی، هشت مطالعه در این متاانالیز گنجانده شد. محققان دریافتند که بر اساس شش مطالعه مورد-شاهدی (5388 نفر)، احتمال ابتلا به شانه ی منجمد در افراد مبتلا به دیابت 3.69 برابر بیشتر از افراد بدون دیابت است. علاوه بر این، دو مطالعه کوهورت وارد شده در این بررسی، هر یک نشان دادند که دیابت با شانه ی منجمد مرتبط است (نسبت خطر، 1.32 و 1.67). هفت مطالعه از هشت مطالعه ی وارد شده در این متاآنالیز دارای خطر سوگیری بالا و یک مطالعه دارای خطر سوگیری متوسط بود.

نویسندگان نتیجه گیری نمودند که با توجه به شواهد موجود که در این مرور خلاصه شده است، پزشکان باید در ویزیت های معمول از وجود درد در شانه ها از بیماران مبتلا به دیابت سوال کنند. تشخیص زودهنگام به پزشک کمک می کند تا با ارائه ی هر چه سریعتر درمان، درد را کاهش داده و از مشکلات حرکتی ناشی از انجماد شانه جلوگیری کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-01-diabetes-higher-frozen-shoulder.html